Novetats en el control horari dels treballadors

31/10/2024

La modificació proposada del text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2015, del 23 d'octubre, promet introduir canvis significatius en aquesta matèria, encara que no limitats al registre d'hores sinó que inclou altres elements directament relacionats amb el temps de treball. Aquesta reforma fins i tot en projecte de llei se centra en dos aspectes clau: la reducció de les hores ordinàries màximes de treball i la implementació d‟un sistema més fort de registre d'hores.

El nou projecte de llei sobre el control horari dels treballadors comporta noves exigències per a les empreses que busca millorar el control de la jornada laboral mitjançant sistemes digitals de registre.

A continuació, detallem l'evolució del registre horari a Espanya, els punts principals d'aquest projecte de llei i els mètodes vàlids que les empreses han de implementar potser per evitar sancions.

L'obligació del registre horari dels treballadors va sorgir el 2019 amb el Reial decret llei 8/2019, que va establir el registre diari de la jornada laboral a totes les empreses, sense importar-ne la mida o el sector. Aquesta mesura està regulada a l'article 34.9 de l'Estatut dels Treballadors, que especifica la necessitat de registrar l'inici i el final de la jornada de cada empleat, així com el correcte emmagatzematge d'aquests registres durant quatre anys. En els darrers anys, han sorgit diverses actualitzacions, inclosa la prohibició dels sistemes de fitxatge biomètric el 2023 i la recent proposta que el control horari sigui exclusivament digital.

  • Actualment, el registre horari requereix:
    > Registrar diàriament cada torn dels empleats de manera individual. Sense oblidar cap element.
    > Aportar les dades identificatives de l’empresa.
    > Presentar les dades de l'empleat.
    > Especificar la data a què correspon cada jornada.
    > Detalleu l'hora exacta d'entrada i de sortida.
    > Conservar el registre durant almenys quatre anys.
    > Mantenir el registre a disposició dels treballadors, els seus representants i Inspecció de treball.

Pel que sembla, el projecte de llei obliga a comptar amb mitjans digitals registrar i emmagatzemar les hores de treball per tal que la Inspecció de Treball pugui consultar les dades en temps real.

La història del registre horari a Espanya ha evolucionat cap a un control més rigorós i detallat de la jornada laboral. Des del 2014, l'Estatut dels Treballadors obligava a fer un registre diari i mensual per a les jornades parcials, i el 2019 es va estendre a tots els treballadors.

El Tribunal Suprem i l'Audiència Nacional ja havien interpretat la necessitat de registrar totes les hores treballades i el Congrés va reforçar aquesta mesura amb la reforma de l'Estatut dels Treballadors. Ara, el nou projecte de llei sobre el control horari digital cerca una major transparència i eficiència en el compliment de les normes laborals.

La nova norma no només afectarà el registre de treballadors en oficines o fàbriques, sinó també el teletreball, ja que exigeix ​​que els empleats que treballin de forma remota comptin amb sistemes digitals per registrar les seves jornades. El control horari digital serà obligatori per a tothom, sense importar el tipus de jornada.

Caldrà, per tant, estar atents als avenços en la redacció d'aquest projecte de llei i als possibles que s'estableixin als registres horaris a les empreses. S'espera que, abans que s'acabi el 2024, el control horari digital sigui per llei l'única opció vàlida. Les reunions entre el Ministeri de Treball i Economia Social, patronal i sindicats s'han anat succeint durant aquest any i des de finals de maig es van intensificar. Així, el Govern està donant prioritat perquè definitivament s'aprovin i entrin en vigor totes les normatives plantejades en matèria de la jornada de treball.

  • El registre de jornada dels empleats al servei de la llar familiar no és una obligació, encara que treballin a temps complet. ( STSJ CV 2389/2024 de 14 de maig de 2024).

L'article 9.3 bis del Reial decret 1620/2011 estableix que no s'apliquen les obligacions de registre de jornada a treballadors a temps parcial al servei de la llar familiar, per la qual cosa tampoc s'haurien d'aplicar als treballadors a temps complet. Aquesta relació laboral es regeix per normes específiques que exclouen aquesta obligació. La Guia del Ministeri de Treball confirma que el registre horari té excepcions per a relacions laborals especials, i com que no hi ha obligació de registre per a empleats de la llar, no es poden deduir hores extraordinàries de l'incompliment d'aquesta obligació, per la qual cosa no s'aprecien les infraccions denunciades.

El registre horari s'ha de fer per a tots els treballadors, independentment de la categoria professional, del sector de l'activitat o de la mida de l'empresa. Però sí que hi ha excepcions molt concretes, unes situacions que han d'estar correctament justificades.

  • Treballadors que tenen pactat un règim de lliure disponibilitat del temps de treball.
  • Relacions laborals de caràcter especial:
    • Personal d'alta direcció.
    • Servei de la llar familiar.
    • Penats en institucions penitenciàries.
    • Esportistes professionals.
    • Artistes i personal per al desenvolupament d'aquesta activitat.
    • Treballadors amb discapacitat en centres especials d'ocupació.
    • Menors en internament complint la seva responsabilitat penal.
    • Residències per a la formació en Ciències de la Salut. 
    • Advocats que presten serveis en despatxos d'advocats, individuals o col·lectius.
    • Qualsevol treball declarat expressament com de caràcter especial.
    • A més, hi ha treballadors que compten amb un règim particular en matèria de registre de la jornada, com els professionals del transport per carretera, de marina mercant o ferroviari transfronterer. Així com els socis a cooperatives societàries.

Documents relacionats